Varusteet hiihtovaellukselle 3

2017 Ahkio on nyt jalaksia ja aisoja vailla ja painaa tällä hetkellä 5.3 kiloa.
Koska painoa on noinkin vähän, saavat haaveet kevyistä puujalaksista väistyä ja ruuvailen nuo valmiina olevat  muoviset kiinni pohjaan, ne ovat liukkaammat ja kestävät paljon kauemmin.
Aisat ajattelin tehdä bambusta, näkyy vain senkin saaminen olevan nykyisin salapoliisitehtävä, tai sitten jopa sijoituskysymys (sisustustarvikkeita Helsingistä).
Liimaksi ostin Prismasta sitä ainoaa mahdollista, mikä nyt sattui taas hyllyssä olemaan, Sikaflex -11FC+. Se ei (kun nyt jälkikäteen lukaisin tuoteselosteen) ollut välttämättä paras mahdollinen aine liimaamista ajatellen, se kun jää pysyvästi elastiseksi ja näemmä se ei myöskään tarttunut pohjamuoviin hirveän kovaan, oli väärä muovilaatu sille, onneksi kuitenkin ruuvit on keksitty jo. Onhan se kuitenkin tiivisteenä muovin ja puun välissä.

3.12. Totesin jalakset turhiksi etupään taivutusosalla ja laitoin ne vain pohjan tasaiselle osalle, jolloin sain hiukan vielä painoa pois. Henkilövaaka näytti ahkion lopulliseksi painoksi 5.9 kiloa.
Kiertelin eilen kaupungilla kolmisen tuntia pääasiallisesti etsiskellen vetoaisoja ja viimein päädyin ostamaan Viherlandiasta kolmen sauvan nipun bambua.
(Samanlaisia nippuja kuului myös K-raudan tarjontaan ja eteläisemmässä Suomessa niitä näkyi olevan kaupoissakin vaikka kuinka, mutta paikallisessa K-rauta Tourutornissa ei ollut, eikä ollut myöskään palvelutiskin myyjällä minkäänlaisia haluja tilatakaan niitä, jutteli vain jotain kausiluonteisuudesta, että kesäksi sitten tilataan taas suuria määriä. Sielläpähän tilailee, ei koske sen kaupan strategiat enää minua.)
Viherlandian hinta bambulle oli 4.30 euroa, mutta kun yksi oli hiukan alamittainen tinkaisin siihen roiman halvennuksen 4.10 euroon. Hiukan se oli minusta liian ohutta, mutta bambua on nykyisin vaikeaa löytää, muovi ja lasikuitu ovat senkin korvanneet lähes täysin. Vetelin myös aisoihin ruskean Pinotexin pintaan, on sävymaailma paremmin kohdallaan.
Niistä (405 g.) ei juurikaan kerry lisäpainoa kokonaisuuteen, kunhan vain keksisin mielekkään ja toimivan kiinnityksen niihin.
Myös vetovyö on kehittymässä ajatuksissa, hiukan uusia innovaatioita on siinäkin käynyt mielessä, mutta katellaas nyt.

 

kalut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lienee tapana myös esitellä oma hieno työkaluarsenaalinsa, joten tässä tämä minun. Jotain puuttuneekin, kuten maalipensseli ja liimapuristin, mutta pääosin noilla, eikä nuo koneet mitenkään välttämättömiä ole puutöissä, jo vuosituhansia ovat metsien miehet…..heh!

Tuo talvikaasun osto tuntui kanssa olevan sen verran hakuammuntaa, että pyysin kaveria käymään Oulun Kärkkäisellä ja kun sattumoisin on vielä tulossa tällä viikolla Etelä-Suomeen, niin voikos se enää paremmin mennäkään.
Kauppiaita ei enää kiinnosta palvella asiakkaitaan hyvin ja jatkuvasti, ainoastaan ”suuret volyymit ja kausiluontoisesti, kevväämmällä” kiinnostaa, siitä saa paremmat katteet.
Minä vastalahjaksi vaikutan sitten aina herkästi jaloillani.

8.12. Nyt on kaksi ruskeata Primuksen talvikaasupurkkiakin hyllyllä testattuna. Eipä noissa Primuksen pulloissa koskaan ole sanomista ollut, joissain halpapurkeissa sitävastoin joskus oli vaikeuksia, mutta eipä niissäkään koskaan ole täysin toimimatonta kohdalle sattunut.
Nyt sitten varmuuden maksimoimiseksi alkoi tehdä mieli vielä letkullista keitintä, saas kattoo miten siinä käy.

9.12. Päivän urakkana (jo aiemmin täytin bambun päät liimaten puutapit reikiin, yhdessä oli solmukohta niin lähellä päätä, että se jäi ilman tappia) oli reikien porailu aisoihin ja ahkion keulaan, johon sovitin aisojen kiinnityspultit paikalleen.
Tavalliseen tapaan ajattelin kumiletkua aisojen alapäihin liikkuvuuden varmistamiseksi.

14.12. Hihnojen kiristyssolkia vaille valmis ahkio, tarvittaessa kumiköydellä sitten lisäkiinnityksiä.

ah

Yksinkertaiset kiinnitykset.
Helppo myös irroitella aisoja tarvittaessa.

kii

 

 

 

 

 

 

Pohja ja perälauta.

po

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bambuaisat.
Onhan nuo tuollaiset kestäneet hiihtosauvoinakin jo kymmeniä vuosia, joten eiköhän ne kestä kohtalaisen hyvin vetohommissakin. Korjaussuunnitelmana lasta tunturikoivusta, teipillä (Jessellä tai Gorillalla) kiinni tukevasti.

ai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aisan klemmari, tuota pitää vielä miettiä, ei oikein istu kokonaisuuteen.

aikle

Vetovyö.
Vyön osalta menikin säästäminen huippuunsa, kun lähtökohdaksi lainasin vesijuoksuvälineestä sinisen vyöosan solkineen siten, että sen voi välillä palauttaa alkuperäiseen tarkoitukseensa kelluntavälineeseen, ahkiotahan tarvitsee kovin harvoin. (Oikeastaan pienellä vuolemisella vesijuoksuvyö olisi käynyt sellaisenaankin.)
Sitten löytyi teltanpohjakangasta vesipilariltaan 5000 mm.
Kolmanneksi löytyi valkoista umpisolumuovia, jostain paketinpehmikkeestä aikanaan uusiokäytetty istuinalustaksi, nyt kahteen osaan puolitettuna sitten vyönpehmikkeiksi.
Pari siivua kumipohjaista lyhytnukkaista kokolattiamattoa, pari palaa peltiä, pultit, prikat, mutterit ja siipimutterit, siinäpä tarvikkeet.
Koska itse en voi vetää ylävartalolla kuormaa, jää veto yksinomaan lantiovyön tehtäväksi, tosin jonkinlainen niskalenkki pitänee tehdä, ettei vyötä tarvitse kiristää turhan tiukkaan.

vyö
Toinen pää pitää vielä ommella ^ kiinni.

1.1.2016
Kuormaliinoihin ei tietenkään löytynyt kiristyssolkia lähimailtakaan, joten ensimmäinen sopiva malli oli Shelbyllä Oulussa, eikä ollut hinnallakaan pilattu, 80 senttiä kappaleelta, eli 2.40 euroa kaikki kolme. Shelby
Paitsi sitten postikulut jotka ovat tietenkin moninkertaiset eli 4.90 euroa.
No sehän oli taas liikaa tähän projektiin ja aloin suunnittelemaan solkia puusta, tein yhden malliksikin ja heti huomasin ilman insinöörikoulutustakin, että lujuus ei riitä, joten siirryin miettimään toteutusta vanerista.
Kunnes hoksasin että tallissa on ollut yksi hirven- ja yksi poronsarvi ties kuinka monta kymmentä vuotta odottamassa loppusijoituspaikkaa, joten ei puusta vaan luusta tuli soljet ahkioliinoihin. Hiukan on kolot tällä hetkellä ”tehyn näköiset”, kun ei ole noita koneita joka lähtöön, mutta asiansa jo ajavat.

soljet

Soljet poronsarvesta

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.